2011. augusztus 30., kedd

Hivatalos ügyek

Kötelező biztosítás
A hivatalos ügyek intézése nagyon nehezen megy itt. Az első problémánk, amikor idejöttünk az volt, hogy nem volt internet a lakásban, így a mekibe jártunk wifizni /ingyenes vezetéknélküli internet/ legtöbbször a parkolóban állva a laptopról próbáltunk ügyeket intézni, vagy skype kapcsolatot létesíteni. Először is el akartuk intézni a kocsira a biztosítást. El is jutottunk a netes kiválasztóprogramban a legkedvezőbb biztosításig, de az utolsó pontnál nem engedte megkötni. Ezt többször eljátszottuk, sosem sikerült. Először az itteni bankkártyánkkal, majd az otthonival, nem engedett fizetni sehogy sem. Végül feladtuk és bementünk egy biztosító irodába, ahol mindenféle biztosítást árultak. Itt az összes adatunk felvétele után 1800 fontos éves biztosítási összeget dobott ki a gép, amitől mi is dobtunk egy hátast. Az volt a gond, hogy nem volt itteni bónuszom, így a legdrágább biztosítást ajánlotta fel a rendszer. Otthon én bonusz 10-ben voltam már régóta. Gyorsan hazaszóltam, hogy kéne egy bónuszigazolás, amit otthonlétünkkor is kértem, de közölték, hogy érvényben lévő biztosításnál nem adnak ilyet ki, csak váltásnál. Most is ezt mondták, de javasolták, hogy keressük meg az előző biztosítót, ahonnan tavaly eljöttünk. Nem gondoltam, hogy fél év után kiadnak ilyen igazolást, de szerencsére elküldték, ráadásul angolul. Rohantunk vissza a biztosítóba lobogtatni, hogy nekünk bizony van bónuszigazolásunk. Másnap visszahívott a pasas, hogy az egyik biztosító elfogadta az igazolásunkat. Ennek nagyon megörültünk, így "csak" a tízszeresét fizetjük az otthoninak, 700 fontot, igaz az autók sokkal olcsóbbak.
Mindkettőnk nevére szól a biztosítás és csak ezzel az autóval mehetünk, más se mehet vele, itt ez a szabály. Rendszámhoz és névre is kötik a biztosítást.

Internet
Az internettel is így jártunk, eljutottunk a fizetéshez, de az internetes rendszer nem engedte kifizetni. Bementünk hát az egyik szolgáltatóhoz és megrendeltük. Kaptunk egy szerződést, hogy öt hét alatt beszerelik. Ezt napra pontosan be is tartották. Bizony ennyi időt vett igénybe, hogy egy meglévő vezetékbe életet leheljenek, mert csak a központban kellett aktiválni. A harmadik héten be is mentünk reklamálni személyesen, továbbra is az öt hetes határidőt emlegették, meg, hogy hívjuk a szerződésen lévő számot, hátha gyorsabban elintézik. Egy hét múlva fel is vették a telefont, megtudtuk tőlük, hogy ezt a megrendelést náluk lemondták, persze papírjuk nem volt róla, egyszerűen csak félredobták és nem intéztek semmit. A hívásunkra viszont megígérték, hogy most már tényleg csak egy hét. Közben az üzletben történt személyes látogatásunkkor csak mentegetőzött az eladó, hogy már a főnökénél van az ügy és ők sem értik ezt a lemondás dolgot. A következő telefonálásunkra már egy napos határidőt ígértek és végül csoda történt, egyszer csak működött otthon a net!

Körzeti orvos
Nem sokkal érkezésünk után kiderítettük, hol van a helyi orvosi rendelő, kértünk egy időpontot és kitöltöttük a bejelentkező papírokat. Amikor egy hét múlva megjelentünk a viziten, csak megkérdezték van-e valami panaszunk, majd megmérték a vérnyomásunkat. Itt nincs külön gyerekorvos, ugyan az kezeli a gyerekeket, aki a felnőtteket. Ezzel bekerültünk a rendszerbe, kaptunk egy NHS számot, ami orvosi ellátást biztosít mindannyiunknak. Ha közülünk egyvalaki dolgozik, az egész család jogosulttá válik az orvosi ellátásra. Ez a jogosultság otthonra is érvényes.


Iskola
A Beni iskolájával kapcsolatban végül szerencsénk volt. Itt úgy működik az iskolai jelentkezés, hogy ha van lakcímünk, ki kell tölteni egy nem túl bonyolult nyomtatványt, hogy hova szeretnénk járatni a gyereket. Mivel itt már öt éves korban kezdődik az iskola, nem volt probléma, hogy a Beni évvesztes és még nincs hat éves. Szóval kitöltöttük a jelentkezési lapot a három preferált iskolával és még májusban elküldtük a megyei önkormányzathoz, mert ők döntik el, hogy hova veszik fel a gyereket.  Az iskolákat úgy választottuk ki, hogy elsősorban melyik van közel, illetve egy minősítő honlap alapján. Itt minden évben jelentést készítenek az iskolákról sokféle szempont alapján. Értékelik a tanárokat, megkérdezik a diákokat a tanárok munkájáról, felmérik a diákok teljesítményét tantárgyanként, ezeket mind egy pontrendszerrel osztályozzák és közzéteszik egy honlapon. Így könnyebben tudtunk dönteni  sok ismeretlen iskola közül.
Júliusban megjött a tájékoztató levél, hogy egyik iskolában sincs hely, de felajánlanak egy másikat. A levél alján egy válasz cetli, azt kellett kitölteni, hogy elfogadjuk, vagy nem. Ilyenkor a megjelölt iskoláknál automatikusan várólistára kerülnek a gyerekek.A felajánlott iskoláról nem olvastunk jókat, ráadásul messzebb is volt. A válaszlevélben közöltük, hogy köszönjük, de nem fogadjuk el ezt az iskolát. Pár hét múlva telefonáltak, hogy felvették az elsőként preferált iskolába, ami közel is van hozzánk. Megjött a hivatalos értesítés is a válaszolós lappal. Rögtön visszaküldtük és az iskola igazgatónőjének is kifejeztük örömünket.
Azóta már kinyomtattuk az iskolai egyenruhára vonatkozó szabályokat is, és beszereztük a szép formaruhát, cipőstül.


NI szám
A National Insurance szám szintén nagyon fontos, ennek az adózáshoz van köze. Beszerzése úgy történt, hogy egy telefonos időpont egyeztetés után be kell fáradni a munkavállalónak egy Job Centre-be, ahol egyébként a munkanélkülieket tartják nyilván és állásokat ajánlanak nekik, mint otthon a munkaügyi központ.
Kriszti be is ment és csak néhány kérdést tettek fel neki, ezzel le is zárult a kérelem folyamata. Egy hét múlva kiküldték az NI számát. Ez azért is kellett sürgősen, mert enélkül több adót vontak le a fizetéséből és kevesebb pénzt kapott. A szám birtokában már a normál bérét kapja, de még juttatások nélkül.

Adókedvezmény igénylése a gyerekek miatt
Az adókedvezményre jogosító kérelem nyomtatványának beszerzése már nem ment ilyen simán. Se letölteni, se megvenni, se személyesen kérni nem lehet. Csak telefonon lehet igényelni, hogy küldjék el postán. Ezt a telefont viszont szinte soha nem vették föl. Legalább 200 próbálkozás után valaki javaslatára az esti órákban hívtuk a a számot és végre felvették. Első kérdésük az NI számunk volt, amit bátran bemondtunk. Az ügyintéző viszont nem látta a gépben és állítása szerint nem létezett ilyen szám, holott a kezünk ben volt az erről szóló hivatalos értesítés. Szerinte az lehetett a probléma, hogy túl korán telefonáltunk neki és még nem ment át a rendszeren, kell legalább két hét. Úgy látszik, hogy ma  Angliában az, hogy az egyik hivatal átvegye a másiktól az ilyen fontos adatokat két hétre van szükség, röhely. Aztán később ez is meglett, elküldték végre a nyomtatványt. Közben kiderült, hogy az én NI számomra is szükség van, ami ugye nincs és nem is folyamodtam érte. Gyorsan kértünk nekem is egy időpontot a munkaügyi központba, oda megyek szeptember elején.

Családi pótlék
Következő ügyünk a családi pótlék volt. Ez simán ment az internetről kinyomtatott nyomtatvány kitöltése után már el is küldtük az igényünket.

Közművek
A lakást kiadó ingatlaniroda már elintézte, hogy átírják a nevünkre a vizet és a villanyt, valamint a helyi adót a Council taxot. Mindkét közműszolgáltatónál havi leolvasás utáni fizetést kértünk. Van éjjeli és nappali áram és hozzátartozó számlálók. Mivel a kazán is árammal működik és az éjszakaival fűti fel a vizet a tartályban, estére néha elfogy a meleg víz a sok mosogatástól, meg a gyerekek fürdése miatt. A kazán az éjszakai árammal meg valamikor 11 óra után lép működésbe /ha ez nem lenne elég, egy turbó gomb megnyomásával azonnal tudunk meleg vizet csiholni jó drága nappali árammal/.
A vízóránk kint van az utcán, egy miniatűr aknafedelet kell felnyitni a leolvasásához.
A Council tax egy mindenki által fizetendő helyi adó, ami függ a lakás nagyságától és helyétől. Ezért a havi 110 fontért /33.000 Ft/ elviszik a közös szemetet és rendben tartják a környezetünket. Sokat fizetünk ezért, cserébe minden nap látok valamilyen karbantartást az utakon, a növényzeten. Külön takarítógéppel pucolják a járdákat, ha kell egy ember végigmegy az utcán és egyenként szedi fel az eldobott szemeteket. Mindenhol van  szemetes, amit ki is ürítenek és mindenki nagyon vigyáz a tisztaságra, beleértve a kutyatulajdonosokat is. A fiatalok dobálják el azt a kevés szemetet, amit látunk, de az se marad ott sokáig.

8 megjegyzés:

  1. Olyan jó olvasni rólatok!!
    Így olyan mintha nem is lennétek annyira messze, mint amennyire valójában vagytok.
    Jó sulikezdést nektek!
    puszi

    VálaszTörlés
  2. nagyon örülök, hogy elkészült a blog, irtó klassz lett!!! jók as fotók és érdekes a beszámoló is! Jó sulikezdést, Krisztának további jó munkát, Gyurinak meg kitartást a kis lurkóhoz!:) sok puszi: Orsi

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok,

    mi is nemreg koltoztunk ki Angliaba, es azt hiszem (hittem), hogy mar minden admin dolgot letudtunk, de ahogy most vegigolvasom a Ti listatokat, megsem ugy tunik.
    Mar atbogarasztam egy csomo weboldalt de el lehet tevedni a burokracia utvesztojeben rendesen.
    At tudnatok kuldeni, hogy hol talaltatok meg a csaladi potlek es a gyerek miatti adokedvezmeny oldalakat? mi mindketten dolgozunk, ezert lehet, hogy nem leszunk jogosultak ra, de azert erdemes utanamennem...

    elore is nagyon koszi, Laura

    VálaszTörlés
  4. Kedves Laura!
    Ugyanez a megjegyzés megérkezett újra a blogra 2 nappal ezelőtt. Ez most véletlen, vagy az, amibe bele sem merek gondolni és akkor nem válaszoltam a kérdésedre? Ha még aktuális, kérlek írd meg a mail címedet és válaszolok. Megírhatod úgy, mint ha megjegyzés lenne, majd nem teszem közzé.
    üdv.

    VálaszTörlés
  5. Szia Gyuri!

    Az iskolaminősítő honlapnak a linkjét elkérhetném? Köszönöm!

    Marcsi

    VálaszTörlés
  6. http://www.ofsted.gov.uk/inspection-reports/find-inspection-report

    VálaszTörlés
  7. Nincs mit, ha tudok segíteni valamiben, csak szólj.

    VálaszTörlés